Våra hus och våra fina trädgårdar

Husen på gatan byggdes mellan 1903 och 1907 som bostäder till arbetarna på fabriken. Alla lägenheter totalrenoverades 2002 när Brf Skeviksgatan 1-9 bildades.

När husen byggdes satsade man också på att plantera en mängd fruktträd och bärbuskar. Nu, efter drygt 100 år, är våra trädgårdar kulturmärkta och en riktigt härlig tillgång.

Trädgårdar

Våra trädgårdar vårdar vi ömt och ses som kulturhistoria*. Husen är byggda mellan 1905 och 1907 som bostäder åt arbetare/tjänstemän på Gustavsbergs Fabrik. I de stora trädgårdarna planterades fruktträd och grönsaksland anlades, som ett viktigt tillskott till familjernas matförsörjning. Nu får vi ta del av det när äpplen, päron, plommon, krusbär, svarta och röda vinbär förgyller våra dagar på hösten.  Även tidstypiska växter från början av 1900-talet återfinns än idag i våra trädgårdar.

Fruktträd

Föreningen har drygt 25 fruktträd och de beskärs på förenings bekostnad av professionella beskärare under den sk JAS perioden (juli, augusti, september). Den vanligaste sorten är äppelträdet Sävstaholm. Andra äppelsorter vi har är bl.a., Transparent Blanche, Vit Astrakan, Signe Tillisch, Belle de Bishop, Åkerö och Oranier. På 9:an finns ett päronträd som lämnar fantastiska päron. Plommonträd av sorterna Opal och Viktoria och körsbärsträd finns också.

Tidstypiska växter

I trädgårdar från början av 1900-talet är bl.a. följande växter tidstypiska: bondpioner, aklejor, bellis, praktriddarsporre, lavendel, krollilja, kaprifol, regnbågslupin, pingstlilja, jättevallmo, vinbärsbuskar rysk blåstjärna och gammeldagsrosor. Härligt nog så återfinns dessa växter på våra tomter. Fortsätt gärna plantera i tidstypisk anda.

Trädgårdsskötsel

Föreningens medlemmar sköter allt trädgårdsarbete själva med gräs och häckklippning, vilket annars skulle bli kostsamt för föreningen. Det är de som bor i varje hus som bestämmer hur arbetet ska fördelas.

OBS! Träden får inte beskäras på egen hand.

* I kommunen finns 15 områden som länsstyrelsen, länsmuseet och riksantikvarieämbetet har utpekat som s k riksintressen för kulturmiljövården. Dessa områden har så stort värde att deras bevarande är av ett nationellt intresse. Tanken är att de riksintressanta kulturmiljöerna i Sverige ska spegla hela vår 10 000-åriga historia och utgöra ett brett urval över hela landet. De ska också företräda de olika samhällsklasserna. Exempel på riksintressen i Värmdö är brukssamhället Gustavsberg.
Källa: Värmdö Kommuns hemsida