Vanliga frågor

Vi har försökt att få med det som är relevant för den oinvidge att känna till om vår förening, och även tagit med lite ytterligare praktisk information som alla kan ha nytta av att veta.

El och vatten

Föreningen är kopplad till kommunalt vatten och avlopp. Men tänk på att hushålla med vattnet, det tjänar vi alla på!

Bredband samt TV/Kabel TV

Föreningen är anslutet till Comhem.

Eldstad och kamin

För installation eller uppstart av befintlig eldstad i din lägenhet, var vänlig kontakta styrelsen för rutin av installationen. Nyinflyttad? Meddela omgående Värmdö Sotningsdistrikt att du/ni nu står som ägare av bostaden. Läs mer om våra rutiner

På Skeviksgatan är det parkeringsförbud året om.

Det finns ett begränsat antal parkeringsplatser att hyra. Platserna kostar 100 kr / månad.

Grundkriterierna för att inneha en parkeringsplats är:

*   Medlem i föreningen.

*   Folkbokförd på adressen.

*   Disponera en bil som ska användas kontinuerligt

*   Bilen ska vara i brukskick och inte vara avställd/oförsäkrad/obesiktigad

*   Avsikten med nyttjandet av parkeringsplatsen ska vara för eget bruk

*   Parkeringsplatsen ska användas till personbil, dvs inte andra fordon/husvagn/släp eller liknande

Om medlem tillfälligt inte kan uppfylla dessa kriterier men har för avsikt att inom en rimlig tid (maximalt 6 månader) göra det så ska medlemmen informera styrelsen om detta.

För att anmäla intresse för parkeringsplats, kontakta styrelsen via mail

Om alla platser är upptagna bildas kösystem.

* Den som flyttar in i någon av lägenheterna på bottenvåningen har, när man fått tillgång till en parkeringsplats och samtliga i huset som önskar och har fått en parkeringsplats på husets tomt, förtur till den parkeringsplats som är placerad utanför/närmast sin entré på bottenvåningen.

Gästparkering

Föreningens gästparkering finns vid stora parkeringen vid hus 9. Just nu är plats 4 och 6 gästparkeringar för tillfälliga besökare.

Cykelrum

Det finns inget gemensamt cykelrum men förråd och bodar på respektive tomt används även som cykelrum.

Sophämtning

Ingår i hyran. Det finns kärl vid varje ingång till husen. De ska stå där för att vara enkla att tömma. Tömning sker efter helg.

Här sorterar vi matavfall i de bruna kärlen. Nya påsar finns att hämta på Coop i centrum eller vid Värmdö marknad.

Pappers- och glasåtervinning

Närmsta pappers- och glasåtervinning hittar du i Gustavsberg centrum på den stora parkeringen, mitt emot OkQ8.

Grovsoprum och skrymmande avfall

Vid Stora Coop finns den närmsta avfallsorteringen.

Öppettider finner ni här

Trappstädning

De som bor på övervåningen tar hand om städningen i trapphuset. Prata med dina grannar och kom överens om ett städschema.

Andrahandsuthyrning

Måste alltid godkännas av styrelsen samt din ev långivare.

2010_ansokan_2ahandsuthyrning.pdf

2013_regler_2ahand.pdf

Avloppsproblem

Vid problem med avloppet, gör följande:

• Rensa avloppsbrunnen under badkaret, dvs ta ur den vita plastinsatsen inuti avloppet
  • Rensa vattenlåset i handfatet, dvs ta loss delarna och skölj rent
  • Använd "gummitryckare" så man ökar lufttrycket med i köket.
  • Använda INTE kemiska propplösare

OBS! Föreningen kan bara bekosta åtgärder som inte kan avhjälpas av ovanstående metoder.

Skadedjur

På grund av risken för skadedjur är det INTE tillåtet att ha fågelmatare kring husen och i våra trädgårdare.

Vid problem med skadedjur kan NOMOR kontaktas.

Notera att det är inte tillåtet att själv lägga ut råttgift, eller liknande, runt, under eller i husen. Kontakta alltid NOMOR om ni misstänker skadedjur.

Förändringar i planlösning

Om det planeras någon större förändring ska denna tas upp med styrelsen innan den påbörjas.

OBS! Du måste kontrollera noggrant vilka väggar som är bärande och visa för styrelsen att dessa inte påverkas (alt. kompenseras) innan ombyggnation påbörjas.

Vindarna/Loften

Kontakta styrelsen vid intresse för att bygga loft eller köpa vindsuntrymme.

Tvättstuga

Eftersom Föreningen består av 5 stycken fristående hus är det upp till var och en av bostadsinnehavarna att ombesörja sin egen tvätt. De flesta lägenheterna innehåller idag tvättmaskiner.

Skötseldagar

Dessa sker en gång på våren och en gång på hösten. Det förekommer ibland andra skötseldagar och Föreningen brukar stå för container även dessa dagar. Hör med Styrelsen.

Vid akuta äranden rörande vatten

1:an

Kallvattenavstängning finns i gruset ett par meter rakt ut från köket i 1C. Kallvattenavstängnings finns i matkällaren 1C och stryper hela husets kallvatten. Varmvattenkran och vatten till värmesystem stängs av i källaren, lucka finns på baksidan av huset.

3:an

Kallvattenavstängning för allt kallvatten i huset (utom 3C) finns i luckan på framsidan av 3C. Kallvattenavstängning för 3C finns i matkällaren. Varmvattenkran och vatten till värmesystem stängs av i källaren, lucka finns på baksidan av huset.

5:an

All vattenavstängning finns i lucka på framsidan under 5C.

7:an

All vattenavstängning finns i lucka på framsidan under 7C.

9:an

I en brunn framför 9A finns vattenmätare och en kran att stänga av kallvattnet. Varmvattenkran och vatten till värmesystem stängs av i källaren, lucka finns på baksidan av huset