Skeviksgatan 1-9

Våra hus, från början arbetarbostäder i trä, numera vackra tegelhuset, ligger i området Höjdhagen. Ett stenkast från vår gata ligger Gustavsbergs hamn och proslinsfabrik, biblioteket, skidskobanan och härliga stigar och elljusspår i Ekedalsskogen. Välkommen hit!

Våra trädgårdar vårdar vi ömt och ses som kulturhistoria*. Husen är byggda mellan 1905 och 1907 som bostäder åt arbetare/tjänstemän på Gustavsbergs Fabrik. I de stora trädgårdarna planterades fruktträd och grönsaksland anlades, som ett viktigt tillskott till familjernas matförsörjning. Nu får vi ta del av det när äpplen, päron, plommon, krusbär, svarta och röda vinbär förgyller våra dagar på hösten.  Även tidstypiska växter från början av 1900-talet återfinns än idag i våra trädgårdar.

Fruktträd

Föreningen har drygt 25 fruktträd och de beskärs på förenings bekostnad av professionella beskärare, oftast under den sk JAS perioden (juli, augusti, september). Den vanligaste sorten är äppelträdet Sävstaholm. Andra äppelsorter vi har är bl.a., Transparent Blanche, Vit Astrakan, Signe Tillisch, Belle de Bishop, Åkerö och Oranier. På 9:an finns ett päronträd som lämnar fantastiska päron. Plommonträd av sorterna Opal och Viktoria och körsbärsträd finns också.

I bildspelet hittar du karta över våra olika äppelsorter och var träden står.

Tidstypiska växter

I trädgårdar från början av 1900-talet är bl a följande växter tidstypiska: bondpioner, aklejor, bellis, praktriddarsporre, lavendel, krollilja, kaprifol, regnbågslupin, pingstlilja, jättevallmo, vinbärsbuskar rysk blåstjärna och gammeldagsrosor. Härligt nog så återfinns dessa växter på våra tomter. Fortsätt gärna plantera i tidstypisk anda.

Trädgårdsarbete

Föreningens medlemmar sköter allt trädgårdsarbete själva med gräs- och häckklippning, vilket annars skulle bli kostsamt för föreningen. Träden får inte beskäras på egen hand. Det är de som bor i varje hus som bestämmer hur arbetet ska fördelas.

Citat från förr, Harald Persvret:

" När jag var tre 1905, så fick vi en lägenhet på Skeviksgatan 3, senare i nian. Vilken trevlig gata det var och så roligt vi hade, det fanns så mycket barn där. – Jag har tänkt efteråt vad gubbarna jobbade i sina trädgårdar längs gatan. Förr arbetade de ju i fabriken på lördagarna till kl. fyra. När de kom hem så gick de direkt ut i trädgården och jobbade. Det höll de på med till kyrkklockan ringde till helg. Då gick de in till gumman och fick väl något till livs. Efter ett tag kom de ut igen rentvättade och med ren skjorta och rena blåbyxor på sig. Ute i trädgården hade de bänkar och bord och där satt de sen och pratade hela kvällen. – Tidigt på söndagsmorronen kom de ut i trädgården och jobbade igen och höll på med det tills det ringde till högmässan, då lämnade de trädgården och gick in. Det var välskötta trädgårdar vid bruksgatorna."

Ur "Människor och hus i Gustavsberg" av Edla Sofia Arvidsson